مرکز آموزش عالی شهید مطهری نوشهر

نشست تخصصی در دهه سرآمدی آموزش

 

در تاریخ 12/2/1400 مصادف با یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و گرامیداشت مقام شامخ معلم، مرکز آموزش عالی شهید مطهری نوشهر در بستر فضای مجازی اسکای روم میزبان برخی اساتید و  دانشجومعلمان پردیس‌ها و مراکز بود. در این نشست تخصصی که در دهه سرآمدی آموزش با حضور تقریبا150نفر از دانشجومعلمان برگزار شد.

 سخنران این نشست صمیمی آقای دکتر طاهرنژاد عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و عضو جامعه بین المللی مدیران استراتژیک(SMS ) بود. این برنامه که با هماهنگی هیئت انصارالمهدی (عج) و شورای صنفی مرکز طراحی و اجرا گردید. در این برنامه مجری توانمند آقای آزاد از دانشجومعلمان مرکز نوشهر ضمن شروع برنامه به چرایی این نشست اشاره و با تلاوتی چند از کلام ا... مجید توسط دانشجومعلم ،قاری محترم مرکز آقای احمدی رسمیت یافت. در ابتدای برنامه آقای دکتر مهدی زاده سرپرست مرکز نوشهر ضمن گرامیداشت مقام شامخ معلم و تلاقی این ایام با لیالی قدر از فرصتی که داده شد در خصوص بهرمندی از فیوضات ماه مبارک رمضان و شب های قدر و عرض تسلیت به مناسبت شهادت امیرالمومنین علی (ع) ایراد سخن فرمودند. ایشان شهید مرتضی مطهری را الگوی تمام عیار تعلیم و تربیت دانسته و با اشاره به سخن امام راحل که بی استثنا همه آثار آن شهید قابل استفاده است از دانشجومعلمان خواستند که کتاب های شهید مطهری را مطالعه و در تعلیم و تربیت راه و روش او را ادامه دهند. در ادامه با پخش چند کلیپ از منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص  اهمیت علم و علم آموزی و نقش  انقلاب اسلامی ایران در عرصه علم و تولیدات علمی، زینت بخش این جلسه شد.

در ادامه برنامه از آقای دکتر طاهرنژاد دعوت به عمل آمد تا در این نشست صمیمی به ایراد سخن بپردازند. ایشان با این مطلع شعر سخنرانی خود را آغاز نمودند. «گفتمش دل میخری؟ گفتا چند؟ گفتمش دل مال تو! تنها بخند! خنده کرد و دل ز دستانم ربود ،تا به خود باز آمدم، او رفته بود .» ایشان پس از ابراز علاقه و تشکر از ریاست مرکز نوشهر،اساتید حاضر در جلسه مجازی و دانشجومعلمان و دست اندکاران این نشست صمیمی به تجارب زیسته خود در طی دوران معلمی سال 69 اشاره و به نکات بسیار ریزی که می‌تواند برای نومعلمان امروز درس زندگی باشد نکاتی فرمودند و اینکه چطور در خلال صحبت های معلم و استادخویش اهدافی برای زندگی خود ترسیم و جهت دست یابی به آن اهداف تلاش کردند. ایشان در ادامه پیشرفت و توسعه کشورها را سرمایه گذاری در آموزش و پرورش معرفی کرده و خانواده ی موفق را کسانی می دانند که اولویت اولش تعلیم و تربیت باشد. حال خوب جامعه را در گروه حال خوب آموزش و پرورش دانستند و با اشاره به موقعیت کشور به استناد سخن امام (ره) در هشت سال دفاع مقدس «جنگ در راس امور است» امروز «آموزش و پرورش در راس امور است».

ایشان معلم را  مهمترین رکن سیستم دانستند که در بین سایر اجزای نظام مدرسه ( دانش آموز ،محتوا، فضای آموزشی) ایفای نقش می کند و معتقد بودند که کار تربیت معلم، با دانشگاه فرهنگیان است که در چهار رکن (دانشجو،فضای آموزشی،کتب درسی و استاد) فعالیت اثربخش دارد. ایشان در ادامه به دو کشوری که در جنگ صدمات زیادی دیدند مثل ژاپن و آلمان ، فنلاند،چین،مالزی  اشاره کردند و بر اساس مطالعات تطبیقی  بین کشورها سرمایه گذاری در آموزش خصوصا ذهن کودکان  و افزایش بودجه ای نظام آموزشی و... منجر به موفقیت و بازسازی کشورهای معرفی شده دانستند. ایشان بر اساس تحقیقات خود بیان کردند:«کشورهایی که طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته بیشترین سرمایه گذاری را در آموزش و پرورش داشتند امروزه ۱_جزو شادترین کشورها هستند ۲_ رضایت از زندگی در بین مردم آن ها بالاست ۳ _رضایت شغلی در آنها بالاست۴_ اطلاعات عمومی آن ها بالاست.» در پایان به دانشجومعلمان توصیه کردند که حداقل ۴۰ یا ۵۰ کتاب مرتبط با رشته خودشان  را از اساتید خود بگیرند و مطالعه کنند و به اساتید خود احترام بگذارند و بدانند که همانگونه که با استاد خود رفتار می کنند در آینده با آنها رفتار خواهد شد. روابط عمومی مرکز آموزش عالی شهید مطهری نوشهر / کشاورز.